Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.03.2010 20:30 - Откровението на Йоан – Апокалиптичните картини
Автор: sisko871 Категория: История   
Прочетен: 2264 Коментари: 1 Гласове:
1



  Откровението на Йоан – Апокалиптичните картини image

 реалната местност – Хар Мегидо.

Книгата на Йоан предвещава края на Римската империя, а не на света

В миналата част на поредицата ви запознахме с предположението на учените, че книгата “Откровение” на Йоан е атака срещу Рим и идолопоклонничеството, разпространило се в империята около I век сл. Хр. Днес ще се спрем на най-апокалиптичните и страшни картини, които апостолът е описал на страниците на своята творба и ще се опитаме да ги обясним именно в духа на “Откровение” – като книга, писана за актуални събития от I век, а не като пророчество за края на света.

Седемглавият звяр, битката при Армагедон, четиримата конници на Апокалипсиса – всички тези паметни и ужасяващи картини, свързвани през годините с края на човешкия свят, имат свое доста по-просто обяснение, ако ги съпоставим с времето, в което Йоан е писал своето “Откровение”. За неговите съвременници виденията на Йоан за конниците, звяра и Апокалипсиса са имали съвсем различно значение от това, което им придаваме ние днес.

За да ги разберем правилно, трябва да се поставим на мястото на Йоан и да си представим неговия гняв и притеснение от това, че все повече християни губели вярата си в слабата църква и под натиска на обществото и на войниците започнали постепенно да честват езическите богове и култа към императора. Затова чрез апокалиптичните си картини в “Откровение” Йоан решава да покаже на своето позагубило вяра паство, че Рим е олицетворение на Злото, че краят му рано или късно ще дойде, а вярата в Христос е единственият правилен път за човека. 

Седемглавият звяр

Едно от най-значимите доказателства, че Римската империя и по-скоро имперският култ са били целта на книгата на Йоан, може да се открие в една от най-страшните картини в “Откровение” – ужасният звяр, който воюва срещу хората и Бога. “Звярът настоявал да го боготвориш”, пише Йоан. И това дава първата следа, какво представлява той. Боготворенето на имперския бог станало много популярно, до степен, че ако човек не участвал, е могъл да бъде преследван за нелоялност от войските на Рим.

Във видението на Йоан звярът има не една, а цели седем глави. По времето на Йоан точно седем императори се изредили да управляват империята. Освен това според учените Йоан директно свързва седемглавото чудовище със седемте хълма, около които е построен Рим, известен от древността, че и до ден днешен с прякора си Града на седемте хълма. 

Четиримата конници на Апокалипсиса

Друго основно видение в “Откровение” е за четиримата позорни конници на Апокалипсиса. Тези кошмарни създания се появяват за първи път в текст от Стария завет – в книгата на пророк Захария. Но Йоан не просто е копирал тези персонажи, а неговият гений ги осъвременява за I век. В книгата на пророк Захария всеки кон се олицетворява с определен цвят. Йоан взима тази идея, но й дава нова възможност за тълкуване.

През I век читателите му може и да са разбирали значението на цветовете, но за нашето съвремие това не е толкова лесна задача. Според учени, посветили времето си на разгадаване на кода на Йоан, той е дал много задълбочено значение на цветовете. Първо е описан червеният кон – според традицията червеното е цветът на кръвта, цветът на кралското идолопоклонничество, който е донесъл на Рим настоящето превъзходство благодарение на пролятата кръв.

След това идва черният кон – неговият ездач, изглежда, символизира глада и разрушението – последиците от войните. Идва ред на зеления кон – болнавия цвят на самата смърт. Но конникът, описан от Йоан, а именно ездачът на белия кон, е най-интересен. Той държи в ръката си лък. Това според представата на Йоан предвещава мъст и той вярва, че тя ще дойде от ръцете на най-заклетия враг на Рим.

По времето на Йоан всеки християнин е знаел, че големият враг на Рим, голямата заплаха от Изток – Персия, разполагала с конница, която била въоръжена с лъкове. Персийците са на път и безспорният ефект от това би бил унищожението на тази очевидно неуязвима империя. В крайна сметка излиза, че дори визиите за четиримата конници са част от насърчението на Йоан към християнските църкви, че дните на империята са преброени. 

Армагедон

Но четиримата конници не са единствената апокалиптична картина в книгата. Точно толкова известен е и Армагедон – бойното поле, където силите на доброто и злото ще проведат своята последна битка.

Според учените това видение на Йоан също е свързано с падението на Римската империя. А доказателство за това твърдение е мястото, наречено Мегидо, разположено в долината Джазрел, съвременен Израел. “Местността Мегидо била наричана в древността Хар Мегидо (хълма Мегидо).

В някои от най-ранните предсказания от Новия завет, написани на гръцки, Армагедон се изписва с буквата “Х” в началото. Значи първоначално Йоан е кръстил това място Хармагедон, което е съвсем близко по звучение до Хар Магедон, откъдето пък лесно стигаме до оригиналното Хар Мегидо”, разказва професор Фродерик Клайн. Защо обаче Йоан е избрал точно тази местност за финалната битка между силите на доброто и злото? За историците отговорът е елементарен.

Долината Джазрел е била най-кървавото място в днешна Палестина, което е било известно на Йоан. По времето, когато той е писал “Откровение” – I век, вече са били водени 12 или 13 битки в Мегидо или в долината Джазрел. Дори самият Наполеон векове по-късно възкликва, че “по света няма по-идеално бойно поле от това”.

Историците добавят, че има и още една причина Йоан да избере Мегидо за бойна сцена. По негово време там е била базата на една от най-бруталните армии на Източното Средиземноморие – Шести Римски легион. Шести легион имал прякор, който отразявал неговата сила и безпощадност в битката – “Безстрашните”.

Легионерите били известни и със своята бруталност, когато трябвало да се потушават бунтове. Те били безмилостни към местното население и го подчинявали, като разпъвали хиляди хора на кръст – понякога редицата стигала от крайбрежието чак до Йерусалим. Така че за Йоан е било трудно да си представи по-добро място за битка между силите на доброто и злото от главната квартира на армията, всяваща ужас в цяла Европа.

Всеки човек по онова време е знаел, че легионерите са разположени тук. Йоан е съзнавал, че битката за контрол в този район, а и в света въобще, ще трябва да включва Мегидо. Така че евентуалната голяма битка между легионите на Мрака (Рим) и легионите на Доброто (Персия) нямало как да не се състои в Хар Мегидо. 

През последните години учените добавят нови и нови доказателства за това, че всяка картина от апокалиптичните видения на Йоан може да бъде обяснена с тезата, че “Откровение” е писано с идеята да повлияе на хората от I век, а не да плаши в продължение на 20 века целия християнски свят с пророчества за гибел на човечеството. В следващата част на поредицата ще разгледаме от друг ъгъл и видението с Номера на Звяра, който в действителност дори може и да не е известният в наши дни 666.




Гласувай:
1



1. apollon - добра статия но има едно единствено ...
16.12.2010 14:58
добра статия но има едно единствено разминаване - четвъртия позорен конник е олицетворен с Персия - белия конник с лък, а после армията на Персия е сравнена с армията на добрите сили
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: sisko871
Категория: История
Прочетен: 1357745
Постинги: 701
Коментари: 704
Гласове: 694
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930